fon

14 mīti par pareizu uzturu


Kas ir jāēd, lai būtu veselam? Kā nenodarīt savam organismam ļaunumu, balstoties uz viltus faktiem un viedokļiem? YOUNG.LV dalās ar jums ar 14 mītiem par pareizu uzturu, kuriem jābeidz ticēt.


1. No dažiem produktiem kļūstam resnāki, no citiem – tievējam

Svars mainās atkarībā no apēstajām un nodzītajām kalorijām. Jūs varat notievēt, ēdot burgerus, bet varat uzņemt lieko svaru, ēdot vien rīsus ar vistas fileju. Šajā gadījumā viss atkarīgs tikai no tā, cik daudz jūs apēdat.

2. Samazinot ogļhidrātu daudzumu uzturā, var notievēt

Ja jūs neesat profesionāls kultūrists, kas gatavojas sacensībām, tad nevajadzētu eksperimentēt ar savu veselību. Protams, kad mēs samazinām ogļhidrātu daudzumu uzturā, tad zaudējam svaru. Tas notiek šķidruma zaudēšanas rezultātā, kuru ogļhidrāti uzkrāj. Taču pat kultūristi neaizraujas ar to pārāk ilgi, jo ogļhidrātu trūkums noved pie prāta spēju samazināšanās un spēka zaudēšanas. Tie tāpat ir jāēd, tāpēc ka mums ir nepieciešama enerģija un mūsu organisms bez ogļhidrātiem nespēj normāli funkcionēt.

3. Ēdot pareizi, jūs vienmēr būsiet veseli un lieliskā formā

Mēs ēdam, lai uzņemtu nepieciešamos vitamīnus un mikroelementus dzīvības uzturēšanai. Un, kad cilvēks sāk pārāk ieciklēties uz pareiza uztura, tad viņam rodas ortoreksija – garīgs traucējums, kura dēļ rodas vainas izjūta par jebkādiem veselīga uztura pārkāpumiem.

4. Glutēns = ļaunums

Glutēns ir nešķīstoša olbaltumviela, kas ir graudaugu sastāvā. Mums tiek stāstīts, cik ļoti tas ir neveselīgs mūsu gremošanas sistēmai, vielmaiņai, kā arī tas traucē vitamīnu uzņemšanai un tauku sadalīšanai. Bet visas šīs problēmas ir raksturīgas tikai cilvēkiem, kuriem ir celiākija (glutēna nepanesamība), kas ir raksturīga tikai 1% pasaules iedzīvotāju.

Ja pilnībā atteiksieties no glutēna, tad tas var novest pie imunitātes samazināšanās un pie labo baktēriju aizvietošanās ar sliktām.

5. Organismam ir nepieciešama detoksikācija

Droši vien visi ir dzirdējuši par smūtijiem, tinktūrām un pārējām brīnumainām piedevām, kas izvada toksīnus no organisma. Tomēr īsta detoksikācija ir iespējama tikai medicīnā, kad ārsti glābj cilvēku no saindēšanās.

Mūsu ikdienas dzīvē ar to nodarbojas nieres, āda un aknas, tādēļ nav nepieciešamības “spēlēties” ar veselību.

6. Pēc diētas viss atgriezīsies

Tā ir taisnība. Kad jūs ievērojāt stingru un novājinošu diētu, tad jums bija kaloriju deficīts. Pēc diētas beigšanās jūs vai nu atgriežaties pie normālas kaloriju uzņemšanas, vai arī sākat vairāk ēst. Lielākoties tādos gadījumos iedarbojas psiholoģiskie faktori, nevis bioloģiskie.

7. Dienā ir nepieciešams izdzert 2 litrus ūdens

Ūdens ir ļoti nepieciešams organismam. Taču, ja jūs nejūtat slāpes, tad nevajag sevi piespiest to darīt.

8. Uzņemot taukus un ogļhidrātus kopā – neizdosies notievēt

Bija veikti pētījumi, kuros piedalījās divas grupas. Viena grupa uzņēma taukus un ogļhidrātus atsevišķi, otra – ēda sabalansēti. Pētījuma dalībnieki tievēja tādēļ, ka tika samazināts diennakts uzņemto kaloriju daudzums.

Tā kā tauku un ogļhidrātu savienošana vienā ēdniereizē nekādi neietekmē jūsu tievēšanu.

9. Ēšana pirms miega ir aizliegta

Pastāv uzskats, ka tuvāk vakaram gremošanas sistēma apstādina savu darbu un viss, kas tiek apēst pēc sešiem, uzreiz pārvēršas taukos.

Daļēji tā ir taisnība, tāpēc ka samazinās siekalu izdalīšanās un augšējā gremošanas trakta sfinktera spiediens. Taču patiesībā tas viss ir ļoti individuāli, un ir atkarīgs no diennakts ritma un arī iespējams no cilvēka aizspriedumiem.

10. Pastāv diēta, kas “noteikti nostrādās”

Nevajadzētu ticēt atsauksmēm, kurās ir teikts, ka jūs noteikti notievēsiet pēc 3 dienām un svars nekad neatgriezīsies, vai arī ka diēta noteikti ir efektīva. Tas viss ir dažādu ēšanas režīmu reklāma, kuru pamatā ir uzņemto kaloriju daudzuma samazināšana. Piemēram, kā tika minēts augstāk, samazinot uzņemto ogļhidrātu daudzumu, svars kritīsies šķidruma samazināšanās dēļ. Taču šādi efekti ir īslaicīgi.

11. Noteikti produkti paātrina vielmaiņu

Daži produkti tik tiešām iespaido vielmaiņu. Taču tie dara to tik nedaudz, ka uz kopējā notievēšanas fona to vispār var neņemt vērā.

12. Atsakoties no kviešu lietošanas uzturā, jūs uzreiz notievēsiet

Daži cilvēki uzskata, ka galvenais liekā svara iemesls ir kvieši. Tā ir tiesa, ja jūs lietojat uzturā kviešu izstrādājumus neierobežotā daudzumā.

Tomēr cilvēki jau 10 000 gadu laikā uztura tos lieto. Tādēļ viss ir atkarīgs no jūsu uztura kvalitātes, uzņemtā ēdiena daudzuma un, protams, dzīvesveida.

13. Probiotikas – mūsu viss

Šis trends mūsdienās ir kļuvis ļoti populārs.

Dzersim kefīru piena vietā, jo tā saturā ir “labās” baktērijas, kas palīdz mūsu gremošanas sistēmai, kā arī palīdz nostiprināt imunitāti. Taču tā mums saka reklāmās.

Bet vai tik tiešām var ticēt produktiem, uz kuriem ir rakstīts “probiotikas”? Protams, ne. Šo lielisko produktu izgatavotāji neseko līdzi veselīgu baktēriju daudzumam iepakojumos, viņi pat necenšas saglabāt šīs baktērijas “dzīvas”. Tādēļ visbiežāk mēs lietojam placebo probiotikas (produkti ar mirušām veselīgajām baktērijām).

14. Tauki – ienaidnieks Nr. 1

Tauki ir viens no trim galvenajiem mūsu uztura komponentiem. Mūsu organismam ir nepieciešamas taukskābes. Kā arī ir vērts vairāk uzmanības veltīt nepiesātinātajām skābēm, kuras ir atrodamas zivīs, riekstos un augu eļļās. No tā organismam būs tikai labums, protams, uzņemot šos produktus saprātīgās normās.


Neticiet visam, ko dzirdat un redzat – mīti ir mums visapkārt. 

AutorsSofija Lakisova

Avots: https://lifehacker.ru/2017/12/27/11-mifov-o-pitanii/, https://lifehacker.ru/2015/01/20/mify-zdorovogo-pitaniya/